torsdag 28. februar 2013

Gult!

Kjenner dere at våren er på vei? Det gjør jeg! Det er lyst både når vi går hjemmefra om morgenen og på ettermiddagen når vi kommer hjem. Snøen har blitt til is som i har blitt vann som i skrivende øyeblikk renner som en liten bekk ute i veien vår.


Nå vil jeg ha vår inne også! Jeg har hatt ei gul pute inni hodet mitt ei stund, men jeg har ikke funnet den "riktige" i butikkene. Jeg måtte ta saken i egne hender - Stoff og Stil  hadde ett stoff i rett farge, deilig myk ekastisk velur. Ikke ideelt med strech akkurat, men det er jo veldig mykt og deilig.

Du som kikker innom her jevnlig har kanskje skjønt at jeg er glad i å ta bidleserier av det jeg lager? Her er en til - en enkel beskrivelse av hvordan du kan lage en pute med glidelåslukking i dobbelt stoff.

 

Jeg klippet til to deler av hvert stoff. Fyll-putene miner er litt slunkne, så jeg klippet foret akkurat så stort som målene på fyll-puta. Ytterstoffet klippet jeg en god del større. Så la jeg foret med ytterstoffet oppå. Jeg glattet og strekte ut ytterstoffet litt, før jeg festet godt med nåler langs kantene (det er lett å kjenne foret gjennom det øverste laget)


Jeg sikk-sakket langs kanten på innerstoffet og klippet vekk overflødig ytterstoff.

 

Så la jeg delene rette mot rette og sydde de ytterste centimeterne på begge ender av den ene siden. Åpningen var litt kortere enn glidelåsen jeg ville bruke. Så sydde jeg fast glidelåsen i åpningen.

Hvordan du glidelåsen plasseres avhenger litt av typen glidelås. Det kan være lurt å tråkle den fast først, den bør helst komme på rett side av stoffet!


Jeg åpnet glidelåsen litt før jeg la lagene rette mot rekke og sydde hele veien rundt. Med fyllet på plass var puta ferdig!


Jeg er veldig fornøyd med resultatet! Puta er stor og myk og deilig, perfekt for sofakos og ettermiddagshvil -  og den gir meg vårstemning! Sammen med vårblomster i potte gir den meg trua på at våren kommer i år også.

Hva gir deg vårsteming akkurat nå?

1 kommentar:

  1. Wow! Så fin den puta ble! Skulle ønske jeg var like flink til å sy gitt.... men den gang ei. Har handlet en lignende på HM-interiørshop. Din ble mye finere, om jeg skal si det som det er! Hehe! Herlig farge i alle fall. God onsdagskveld til deg! -Beate-

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord - jeg elsker tilbakemeldinger fra dere som leser bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...