tirsdag 22. mars 2011

Liten men romslig gang

Velkommen inn i vår lile men romslige gang! Her er plassen godt utnyttet, og det er både praktisk og koselig. I den lille entreen har jeg lagt vekt på å sett inn møbler jeg synes er fine, men som kan oppbevare - og ikke minst skjule - utstyr og rot.

 
Slik ser det ut når du kommer hjem til meg - opp noen trinn og inn døra. Mormors gamle kommode er høy og har romslige skuffer med plass til store mengder luer, votter, sokker og ulltøy. Benken fra IKEA har oppbevaringsrom under, der oppbevarer vi sko og alt annet som skal stues unna i en fart... Akkurat nå ligger det sommersko, ekstra regnbukser, et par små ulltepper, trekk til vogna og diverse rot der tror jeg. Speil må vi ha, så mor kan sjekke at hun ikke ser alt for bustete ut når hun endelig kommer seg ut døra, dessuten gir det litt ekstra rom-følelse. Låsbart medisinskap over benken og knagger for små-plagg under skapet.

Til høyre på vei inn henger knagger med plass til sesongens store ytterplagg, pentøy har plass litt lenger inn i gangen (det kommer en egen bildeserie når jeg har ryddet litt der ;) ) Entreen er et lite påbygg fra ca.1991, den opprinnelige gangen fra 1918 ser du til venstre i bildet, med trapp opp, trapp ned og dør til kjøkkenet. Plass til brannslukningsapparat har blitt prioritert pga sikkerheten.
 
Til venstre når du kommer inn har skohyller og plass til tørking av klær. Hyllene er opprinnelig billige skohyller fra IKEA som vi hengte opp på veggen med hylleknekter (også fra IKEA) En hylle som ble til overs er lagt som rist på golvet, med to små lekter under for å få dem litt opp fra fukt og grus.Vi har montert en liten panelovn under hyllene. Den lille ovnen gir faktisk god klestørk til tross for at gangen er iskald om vinteren.
Hattehyllen er fra samme IKEA-serie som skohyllene, vi tredde gardin-ringer med kliper inn på stanga før vi monterte hylla, da er det veldig enkelt å henge småplagg til tørk! Kurv med skobørste og diverse løse såler - her samles alle som ikke er i bruk. Vi kommer som oftest på at det trengs varme såler i støvlene i det ungene er på vei ut, og finner som oftest noen som passer.
 
Under vinduet henger kurver til mine småplagg - jeg er alltid den siste som er klar når vi skal ut, da er det greit å kunne raske med seg lue og skjerf.... Mellom entreen og den gamle gangen henger knagger til ungenes skolesekker (nå henger mine vesker der som en slags illustrasjon på hvor smart det er med knagger akkurat der ;) ) Til høyre skimter du "gamle-gangen" med trådkurver til diverse oppbevaring.
Vi har plass til litt pynt også... samt en snurre-knagg til nøkler, og klokke som er et must for å få ungene (og mor...) avgårde i rett tid. På gulvet i kroken bak kommoden står det noen sitteunderlag (kjekke når ungene skal på tur!) og et par store paraplyer.

Tusen takk for besøket - håper du fikk noen gode tips. Skrive gjerne en kommentar, og har du noen trangbodd-tips vi mange trangbodde som gjerne hører på deg!

16 kommentarer:

  1. Jeg blir imponert hver gang jeg kommer inn hit jeg!!
    Jeg liker små hus! Kanskje det har noe med oppveksten å gjøre, men jeg synes liksom det er mye mere hjemmekoselig. At man faktisk kan SE at det bor barn i huset :)

    Ha en strålende dag videre :)

    SvarSlett
  2. Ps.
    Hjertet mitt begynte å dunke litt fortere når jeg så tøybleiene deres i baderomsinnlegget :D

    SvarSlett
  3. Likte den etasje-sko-hylla di :) Har alt for mange par sko som bare ligger og slenger..... Må vise dette til Handyman tror jeg ;)
    Knallfin farge på veggene :))
    Ha en fin tirsdag videre :))

    SvarSlett
  4. Elsker grønnfargen på veggene !

    SvarSlett
  5. ohlala, grønnfargen bare ELSKER jeg!
    Blir helt imponert over alle de kreative løsningene dere har! Skohylla var jo bare supersmart!

    SvarSlett
  6. Hipp hurra, for en fin blogg!
    Vi er også en familie på fem, som har bodd like trangt som dette. Og det har i like mange år vært det fineste vi kan tenke oss:) Så dette var veldig koselig å se!
    Vi er på vei i større hus nå....men innerst i hjertet, er dette det fineste jeg vet. Ei mamma i samme situasjon, sa en gang til meg, at dette var så fint, fordi de MÅTTE være sammen, og de måtte snakke sammen. Eneste gjemmested var på do, så det var bare å prate om livet når man skulle bo slik. Og det syns jeg var så bra tanke. Og sann.
    Kos dere, krangle, le og prat videre. Topp blogg!

    SvarSlett
  7. Steiki, så imponerende organisert altså!! Og jeg digger jallefall den coole grønne veggen! :)

    SvarSlett
  8. Så koselig at dere liker den grønne gangen min ♥ (før var den mørk rød-lilla, et var ganske kult det også, hehe) Den er malt i fargen "Lady 8199 frisk" fra Jotun, og er den eneste sterke fargen vi har inne. Den gir en frisk og fin velkomst når gjester eller vi selv kommer inn i huset

    Huset ellers er holdt i rolige farger fordi alt er så lite her, men i gangen oppholder vi oss jo ikke så mye, så den tåler å være en fargeklatt!

    SvarSlett
  9. Takk for gjestfrihet! - å invitere andre inn gjennom bloggen, er faktisk det. Har så sansen for små hus - vi har ett fra 1904, men vi er bare tre i familien. Tok litt tid å finne gode løsninger, f.eks. at vi kunne sette vaskemaskin og tørketrommel i kjelleren, selvom den ikke er "innredet" til vaskerom...tøyet blir akkurat like rent, og det blir som et grovvaskerom. Vi fikk laget en kjellerlem med løftekrok fra gangen (med originalt tregulv), som vi bare løfter opp, og kaster tøyet rett ned i en balje ved vaskemaskinen. (Mitt tips!) Skrev om kjellerlemmen for en stund siden...

    Klem,
    Line

    SvarSlett
  10. Digger grønnfargen! Vi er ikke så trangbodde, men alltid ålreit å få noen oppbevaringstips;)

    SvarSlett
  11. Hei! Likar tanken bak bloggen din. Kjekt at du vil dele løysingar og tips med oss andre. Vi bur også trongt og det kan vere ei utfordring av og til... Men så vert løysingane meir og meir praktiske etterkvart, og då går det likevel:) Gangen din er av det verkeleg praktiske slaget. Likar den! Og kjekt å sjå eit praktisk hus! Veldig mange interiørbladmodellar der ute. Flott det også altså, berre kjekt å sjå at det fins verkelege hus med vanlege ting i. Som klesvask til tørk på badet og sånn:) Takk! Legg meg til som følgjar:)

    SvarSlett
  12. Dette er det jeg kaller et hjem...
    Et sted der man lever "normalt".
    Jeg er veldig opptatt av at ting
    ikke skal være "riktig" og trendy
    hele tiden. Stå på videre, nå er jeg
    spent på omgjøringen.

    KLEM fra Unn :)

    SvarSlett
  13. så koselig blogg ! jeg kommer garantert innom en annen gang :-)

    SvarSlett
  14. Kul gang! Kor kald er "iskald om vinteren"? Vi har også kald gang, og eg har innbilt meg at omn ikkje monner det minste. Men viss det kunne gjere det mogleg å tørke klær så er det jo genialt! (Vår er kald som "hm, det kjem lys inn under ytterdøra".)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen noen ord - jeg elsker tilbakemeldinger fra dere som leser bloggen min

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...